Kun saamme pikkuhiljaa yhteisen toimintakulttuurin päiväkodeissa ja koulujen alkuopetuksessa sisäistettyä, se antaa on huikeat mahdollisuudet mm. yhdenvertaisuuteen huolimatta siitä, ovatko eskarit ja "ykköskakkoset" fyysisesti samassa rakennuksessa, tien toisella puolella tai kilometrien päässä.
Lähes 250 opettajaa oli kuulolla mm. laaja-alaisesta oppimisesta, leikistä ja toiminnallisesta oppimisesta, yhteisopettajuudesta , arviointijunista ja sankaritaitoista. Millaisia sankareita Kouvolassa kohta onkaan😊.
Oli ilo saada kuulla KT, yliopiston lehtori Laura Rantavuoren luentoa. Yhtenä asiana hän toi puheessaan esille relationaalisen asiantuntijuuden (Edwards, 2010), johon liittyy taito oppia muilta ja antaa oma asiantuntijuus muiden käyttöön. Asiantuntijuus rakentuu ammattilaisten keskinäisissä suhteissa, kun ratkaistaan käytännön ongelmia.
Opetussuunnitelman toteuttaminen vaatii todellista yhteistyötä lapsiryhmien aikuisten välillä. JEA-toiminta tarjoaa loistavat puitteet relationaaliseen asiantuntijuuteen. Huomasin kuuntelevani Lauraa myös vahvuuslasien läpi (tai oikeammin vahvuuskuulolaitteen 😉) Tiimien työntekijöiden erilaisten vahvuuksien havaitseminen ja rohkea esille tuominen mahdollistaa oppimisen muilta. Samalla muut voivat oppia sinulta.
Ajatukseni lähti jälleen kerran laukalle ja mietin oman kouluni JEA-tiimiä. Jokainen heistä viime keväänä pohti omia vahvuuksiaan laajan vahvuuskäsityksen näkökulmasta. Seuraava vaihe on käydä keskustelua, millaisia vahvuuksia tiimillä on kokonaisuudessaan.
En ollut ennen kuullutkaan relationaalisesta asiantuntijuudesta. Nyt tuntuu, että tästä haluaa kuulla ja oppia lisää. Viimeisen vuoden aikana on innostus uuden oppimiseen ollut kantava voima arjen työssä enemmän kuin varmaan koskaan aikaisemmin. Se on mukava tunne!
Kuva on Kouvolan joustavan esi- ja alkuopetuksen opsista. Kuvituksesta ovat vastanneet Päivi ja Liisa Liimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti