Keväällä 2022 koulumme opet tekivät laajan vahvuusnäkemyksen mukaiset vahvuuskarttansa (Voimakehä ®), joiden pohjalta käytiin vahvuuskeskustelut perinteisten kehityskeskusteluiden sijaan. Tästä kirjoittelin blogissani mm. 9.6.2022.
Syksyn aikana vahvuudet, hyvinvointi, myönteiset vuorovaikutukset, työnimu, innostuminen ym. kulkivat matkassamme koulutyön ohessa. Tämän päivän vesossa - nyt olen jo pikkasen poikki pitkän päivän jälkeen, mutta en malta olla kirjoittamatta asioita heti tuoreeltaan tänne blogiin- tutkailtiin taulukkoa opettajiemme ydinvahvuuksista. Lähes 50 open ydinvahvuuksien top3-listalla ovat rehellisyys, rakkaus ja reiluus. Juuri tällaista porukkaa erilaisin vivahtein olen saanut luotsata yli 20 vuotta!
Rehellisyys: Ihmiset ovat aitoja teoissaan ja tunteissaan, on tärkeää saada olla oma itsensä ja sitä arvostetaan myös muissa, ajatukset ja tunteet ilmaistaan rehellisesti ja avoimesti , toiminta on yhdenmukaista arvojen kanssa, pystytään luomaan hyviä ihmissuhteita ja sitä kautta saamaan sosiaalista tukea jne.
Rakkaus: Autetaan toimimaan ihmissuhteissa rakentavalla tavalla ja tekemään tarvittaessa kompromisseja, löytyy sympatiaa, suvaitsevaisuutta ja anteeksiantoa, lämmin ja välittävä tapa kohdata työkavereita ja oppilaita, humanistinen näkemys ihmisen parhaan potentiaalin esille tuomisesta ja itsensä löytämisestä jne.
Reiluus: Kaikkia ihmisiä kohdellaan tasapuolisesti ja pidetään jokaista ihmistä samanarvoisena, löytyy myötätuntoa, kompromisseja ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämistä sekä kykyä asettua toisen asemaan ja tarkastella asioita toisten ihmisten näkökulmasta jne (kuvaukset napattu hiukan mukaillen Sanna Wenströmin kirjasta Positiivinen johtaminen 2020).
Vesoa jatkettiin pohtimalla omien vahvuuksien käyttöä lukuvuoden aikana: mitkä unelmasi ovat toteutuneet, mitkä vahvuutesi ovat olleet käytössä, mitä vahvuuksia haluat aktivoida, missä taidoissa olet kehittynyt, mitä tavoitteita haluat asettaa itsellesi ym. Työskentelyä jatkettiin em. pohjalta oman ryhmän (alakoulussa luokkatasoparit, yläkoulussa oppiaineet) vahvuuskartan laatimisella.
Positiivisen johtamisen ja lisenssivalmennuksen koulutuksista monelle tutussa nelikentässä päästiin ensin pohtimaan ryhmän työtehtäviä sekä kunkin opettajan omaa innostuksen ja osaamisen tasoa. Tästä oli hyvä jatkaa keskustelua mm. siitä, miten työtä voidaan "tuunata", jotta saadaan lisää asioita innostavalle alueelle.
Lähde: Kari Helin ja Sanna Wenström
Opettajat toivovat usein mahdollisuuksia yhteiseen keskusteluun. Nyt siihen oli mahdollisuus ilman kiirettä 😊. Kannatti kyllä syödä 16 perhepizzaa ennen keskusteluja, että jaksettiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti