Olen pitkällä rehtorin urallani reilun 20 vuoden aikana törmännyt kaikenlaisiin johtamistyyleihin. Ensimmäistä kertaa positiivisen johtamisen lähtökohtana olevat arvot, ihmiskäsitys ja itsetuntemus sekä itsereflektio antavat omalle pitkän ajan kuluessa muodostuneelle käsitykselleni ihannejohtamisesta "kasvot".
Positiivinen johtaja tarkastelee omaa ajatteluaan, tunteitaan, asenteitaan, arvojaan ja ihmiskäsitystään sekä omaa tapaansa johtaa ja olla vuorovaikutuksessa (Sanna Wenström2020). Koskaan aikaisemmin ei ajatus johtamisesta ja tapa toimia esimiehenä ole tuntunut näin omalta. Uskoisin, että olen pystynyt kehittämään omaa työtäni ja toimintaani nimeomaan sen vuoksi, että pohdin ja reflektoin. Olen aina tehnyt niin. Uskon, että ihminen voi koko ajan, joka päivä oppia uutta.Itselläni on aina ollut vahva halu kehittyä työssäni ja toisaalta kehittää paitsi omaa työyhteisöäni myös laajemmin esimerkiksi perusopetuksen yhteisiä asioita.
Vielä pojo-koulutuksen alussa ajattelin, että haluan vain käytännön esimerkkejä enkä niinkään ole kiinnostunut tutkimustiedosta tai siitä, mitkä asiat vaikuttavat kehittämisen ja toiminnan taustalla.
Päässäni olevat palikat ovat aikamoisessa kaaoksessa eivätkä tutkimustiedot ym. ole missään nimessä vielä jääneet tietovarastooni. Nyt kuitenkin jonkin verran jo tiedän, mistä ja mitä etsin, jos tietoa tarvitsen.
Positiivinen johtaminen ei ole temppuja, vaan tapa toimia. Olen siis sukeltanut positiiviseen johtamisen maailmaan ja huomaan, että kysymyksessä on jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain jopa lainattua. Vain sininen puuttuu😏.
https://www.theseus.fi/handle/10024/163785
Kuvasta löytyy myös kaipaamani sininen 👍
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti