Joskus on hyvä tutkia kirjahyllyään! Toisen koronavuoden alusta alkaen opettajien toiveena on ollut vuorovaikutuksen lisääminen työyhteisössä. Pari viime vuotta on lähinnä jouduttu väistelemään toisiamme turvavälein ja tärkeä vertaistuki erilaisissa koulutyön arjen tilanteissa on jäänyt normaalia huomattavasti vähäisemmäksi.
Olin muutamia vuosia sitten LAPE- tapaamisessa THL:ssä Helsingissä (En edes muista tarkalleen tapaamisen otsikkoa). Ostin myynnissä olleen kirjan enkä - kuten usein saattaa käydä - päässyt kirjan kanssa selailua pidemmälle.
THL, Tampereen yliopisto ja Ylöjärven kunta olivat kehittäneet Yhteispeli-hankkeessa alakoulujen opetushenkilökunnalle käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä mielenterveyden tukemiseksi.
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/yhteispeli
Hankkeen julkaisu Yhteispeli koulussa - opas hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen (Kampman, Mikko; Solantaus, Tytti; Anttila, Niina; Ojala, Tiina; Santalahti, Päivi (2015)) löytyi siis kirjahyllystäni 👍.
"Lainasin" Yhteispelin työyhteisöä käsittelevästä luvusta Huoltamon.
Huoltamon ensimmäisessä tapaamisessa koulumme opettajat ja koulunkäynninohjaajat keskustelivat tänään 4 hengen ryhmissä 45 minuuttia. Keskusteluissa kukin toi vuorollaan esille omat työkuulumisensa ja kokemuksensa. Annetun ohjeen mukaan keskustelussa aiheet tuli liittyä esimerkiksi pedagogiikkaan, luokan työrauhaan, hyviksi koettuihin opetusmenetelmiin, koulun resursseihin, kouluruokailuun, onnistumisiin, ongelmiin tai arkea askarruttaviin asioihin.
Näin ohjeen mukaan, mutta toki en tiedä, mistä keskusteluja käytiin.Ainakin kahteen keskusteluun kuulin viitattavan tänään: "Kuten aamullakin puhuimme....", "Juuri tästä asiasta puhuimme aamullakin...".
Tärkeää oli, että Huoltamossa käsiteltävät asiat liittyvät oman työn tekemiseen. Työyhteisön jäsenten väliset asiat käsitellään muualla eikä keskusteluissa mainita nimiä ym.
Jaoin ryhmät niin, että ripottelin luokanopettajat, aineopettajat ja ohjaajat mahdollisimman "sekaisin". Saman oppiaineen opettajat eivät myöskään olleet samassa ryhmässä. Erilaiset näkökulmat olivat keskusteluiden rikkaus.
Kevään toinen Huoltamo samoilla ryhmillä on huhtikuussa. Palautteen perusteella päätetään yhdessä, onko tämä meidän työyhteisöömme sopiva tapa lisätä vuorovaikutusta. Saattaa olla, että Huoltamot jäävät tämän kevään kokeiluksi tai sitten vaihtoehtoisesti niistä tulee meidän juttu .
Kävi miten kävi, vuorovaikutus on meidän juttumme- tavalla tai toisella 😊
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti