Pari viikkoa sitten tulevien eskareitten ja ekaluokkalaisten vanhemmat pohtivat lastensa vahvuuksia. Tänään tulevat seiskaluokkalaiset tekivät tuttuja vahvuukäsiä, joista tukioppilaat kasasivat vahvuustauluja. Vahvuuksia on siis riittänyt😊
Vahvuuksia on pohdittu jo useana vuonna tulevienkin seiskojen kanssa näin toukokuussa. Erityisesti minua ilahdutti tänään, kun 8. luokkalainen tukioppilas seuratessaan nuorempiensa toimintaa kehui, että "nämähän keksivät noita vahvuuksia tosi hyvin - paljon paremminkin kuin me viime vuonna". Puolet oppilaista tulee omasta koulustamme, puolet eri puolelta Kouvolaa. Toki valtaosa muualta tulevista tulee lähikouluista, mutta erikoisluokkamme ilmaisutaito ja hitech (luonnontieteet, matem. englanti) houkuttavat oppilaita bussimatkojenkin takaa.
Meidän koulumme vahvuuskäsistä olen kirjoittanut blogissakin eli niitä on tehty sadoittain. Ehkäpä muuallakin vahvuudet ovat olleet entistä enemmän esillä viime vuonna perusopetuksen positiivisen johtamisen hankkeen myötä. Siltä ainakin vaikutti 👍.
Pohdittiin lasten kanssa myös sitä, miksi näitä vahvuuksia oikein tuodaan esille: kaikilla meillä on vahvuuksia, vahvuuksia vahvistamalla vähennetään heikkouksia ja vahvuudet auttavat meitä innostumaan oppimisesta.
Vanhempainillassa äidit ja isät tutkivat oman lapsensa luokan "vahvuustaulua". Tuntui olevan mielenkiintoista 😊.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti