perjantai 29. lokakuuta 2021

Myönteiset käytänteet

 Syysloman jälkeen meillä on tulossa opettajien kolmetuntinen "puolikas veso". Ensimmäinen veso pidettiin ennen koulun alkua ja siinä pohdittiin hyvinvointiimme liittyviä asioita. Elokuun jälkeen opepalaverissa ollaan pohdittu työilmapiiriin vaikuttavia asioita, nostaneet esille kiitollisuutta ym. 

Opettajien piti ennen syyslomaa tehdä oma lukuvuotta koskeva suunnitelmansa, johon kirjattiin ajan hengen mukaisesti etäopetussuunnitelmat, suunnitellut retket ja leirikoulut. Lisäksi opettajien tuli kirjata ylös oppilaan, luokan ja koulun henkilöstön hyvinvointia lisääviä asioita ja pohtia huoltajien tukemista sekä johtajuutta. Em. kysely oli kaikille perusopetuksen hallinnosta tullut "innostavan pakollinen" Wilma-lomake ja sen ovat tehneet kaikki Kouvolan opettajat. 

Tärkeitä asioita pohtia yhdessä, mutta opettajien motivoiminen lomakkeen täyttämiseen oli hiukan haasteellista, sillä viime vuonna tehdyt etäopetussuunnitelmat ovat edelleen toimivia ja olemme jo pariin kertaan koulun tasolla pohtineet hyvinvointia syksyn aikana. 

Näen kuitenkin tässä koko prosessissa ainakin kolme myönteistä asiaa. Ensiksikin ollaan useasti oltu tärkeän asian äärellä. Ehkä näin toimien kaikki ovat ehtineet pohtia hvyinvointia. Toiseksi asioiden kehittäminen ja kehittämiskohteiden tiedostaminen ovat positiivista. Ehkä näissä päällekkäisyyksissä olisi oivallinen kehittämisen kohde tähän kaupunkiin. Kolmanneksi ensi viikon vesossa meillä on etukäteen yhdessä ja yksitellen pohdittu lista, josta pääsemme OPERA- menetelmää soveltaen pohtimaan uusia myönteisiä käytänteitä työyhteisöömme. 

Kaikesta syksyllä kuulemastani tai lukemastani  erityisesti mieleeni jäänyt se, että myönteiset käytänteet (P) edistävät muita positiivisen organisaation osa-alueita: myönteisiä ihmissuhteita, vuorovaikutusta ja yhteistyötä (R), vahvuuksien hyödyntämistä (I), positiivista johtamista (D) ja myönteisiä tunteita ja ilmapiiriä (E). Niin helpolta kuulostavaa ja kuitenkin monilta osin kovin haasteellista.

Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, hyppäsin pojo- junaan siinä vaiheessa, kun monet asiat olivat jo alkaneet kulkea omaa rataansa. Jossain määrin mietin jo nyt seuraavaa lukuvuotta. Haluan rakentaa koko vuotta koskevan loogisen kokonaisuuden. Tänä vuonna joitakin asioita jo opitaan ja harjoitellaan, vaikkakin vähän pirstaleisesti. Koulut ovat muutenkin työyhteisön kehittämisen kannalta haasteellisia, sillä aikaa yhdessä suunnitteluun opetuksen ohella on suhteessa vähän. Tarvitaan luovuutta, että saadaan aikaa lisää! 



Ps. Marraskuun loppuun mennessä teemme myös täydennykset koulun ohjaussuunnitelmaan.

Paperi sisältää myös paljon myönteisiä käytänteitä.

(Itselleni tuttu paperi, sillä olen muokannut/koonnut tekstin ja esitellyt sen lautakunnassa. Tuli pohdittua ja saatua näkökulmaa OPH:n hyvän ohjauksen kriteereihinkin😊) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Positiiviset tuulet

  Moni asia on kevään jälkeen muuttunut. Toisaalta moni asia on myös säilynyt entisellään. Ammatillinen eläkeikäni mahdollisti sen, että en ...